Dag 30 van 2555; wat zegt het wegstoppen van niet perfect leven over ons?

Dag 29 van 2555; wat zegt het wegstoppen van niet perfect leven over ons? Na het zien van de documentaire “Bulgaria’s Abandoned Children” moet ik mij realiseren dat er nog vele plekken op de wereld zijn waar mensen niet als leven worden beschouwd en niet als zodanig worden behandeld. Bulgarije heeft het hoogste aantal geestelijk gehandicapte kinderen van Europa weggestopt in tehuizen. Dit heeft alles te maken met misdiagnose als babies en daardoor te vondeling zijn gelegd of simpelweg afgestaan door de ouders omdat ze het kind met een handicap niet willen. De documentaire zegt niet of dit een kwestie van geld is waar arme gezinnen geen mediche en psychische trajecten kunnen lopen met hun kind of omdat de ouders het niet aankunnen een geestelijk gehandicapt kind in huis te hebben.

Ik heb zelf een aantal jaren binnen de lichamelijk en geestelijke gezondheid gewerkt als maatschappelijk werkster en van dichtbij meegemaakt hoeveel impact het hebben van een geestelijk/lichamelijk gehandicapt kind op ouders en brusjes heeft. Relaties kwamen ten val, omdat 1 van beide ouders het niet meer aankon en zijn/haar relatie als het “gewenste plaatje” niet meer kon volbrengen. Het is zwaar om een kind te begeleiden dat 24/7 hulpbehoevend is in een rijk land als Nederland, laat staan in een land als Bulgarije, waar de stad modern is en van alle gemakken is voorzien, maar het platteland nog honderden jaren achter loopt. Het platteland is dan ook de plek waar deze kinderen in oude leegstaande panden worden opgesloten, ver weg van de bewoonde wereld om aan het oog van alledag te worden ontnomen.

Ik vond het hartverscheurend om te zien dat kinderen die ogenschijnlijk een kans hebben op een relatief normaal bestaan met de juiste begeleiding, dat deze kinderen na een dik jaar krankzinnig worden door het gebrek aan echt menselijk contact en stimuli in hun omgeving. Waar het wiegen van het bovenlijf of het auto-mutuleren van voornamelijk het hoofd, de enige manier is die overblijft om Zelf te bevestigen dat het in een fysiek lijf zit, dat het op aarde is en niet volledig te worden overgenomen door de mind. Alleen gevoed en verschoond te worden als basisbehoefte, waarbij het voedsel vrij is van enige bouwstoffen en voor verregaande fysieke consequenties zorgt en leidt tot de dood van gemiddeld 10 kinderen per 2 jaar. De dood als enige verlossing voor het kind en als verlossing voor het instituut dat geen zorg meer hoeft te bieden. Dat is de verkrachting van leven, elk leven dat het verdient om te worden behandeld gelijk aan het leven.

Wanneer je werkt in een omgeving waar de kinderen die je wast en voedt eruit zien alsof ze uit een concentratiekamp komen en dan denken dat je goed bezig bent, is een gewelddadige manier om je realiteit niet onder ogen te willen zien. De vraag is hoe “goed” zijn wij om daar over te oordelen zonder daadwerkelijk na te denken hoe het anders kan. Dat is wat in mijn optiek gebeurde in deze BBC documentaire waar de maakster wel degelijk begaan was met de kinderen, maar niet verder kwam dan beschuldigen en niet zag hoe zij deel is van het geheel en door te participeren in het geheel zich net zo schuldig te maken als wij allemaal aan de wanpraktijken die wij in onze wereld accepteren en toestaan.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om boosheid te voelen jegens het systeem zodat dit soort praktijken als in Bulgarije kunnen plaatsvinden zonder dat wie dan ook er een stokje voor steekt.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om woede in mijzelf te voelen als er wordt gesproken over het feit dat het nu eenmaal zo is en altijd zo zal gaan in Bulgarije, als het gaat om achtergelaten geestelijk gehandicapte kinderen. Waarin ik mij vergeef  dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om die woede als onmacht te voelen en er zodoende zelf ook niets aan te kunnen doen, waarbij ik mijn zelf verantwoordelijkheid uit handen geef en net als een ieder ander mijn ogen sluit voor de wrede praktijken die daar plaatsvinden.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om niet te willen snappen dat deze kinderen in Bulgarije worden behandeld als oud vuil en een langzame en pijnlijke dood sterven, terwijl ik zelf heb gezien hoe zwaar het is om de zorg voor dergelijke kinderen te hebben en weet dat de knop snel omgezet kan worden naar mishandelend gedrag om te kunnen overleven in een fysieke realiteit waar men niet zelf ook gek wil worden van de onmacht die in je is.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om zelf ook afkeer te hebben gevoeld jegens zwaar geestelijk gehandicapte kinderen, door niet te willen worden geconfronteerd met de alle facetten van het menszijn.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om mij schuldig te voelen aan het hebben gehad van afkeer voor zwaar geestelijk gehandicapte kinderen als een bedreiging voor het perfecte leven zoals ik het verlangde.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om te overwegen om de documentaire uit te zetten en niet verder te willen kijken om zo niet met deze oude gevoelens te worden geconfronteerd.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om niet perfect leven weg te stoppen, omdat het onze wens voor een leven gebaseerd op mind realiteiten verstoort.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om te participeren in een wereld waarin geestelijk/lichamelijk gehandicapten gelijk staan aan dieren die tot de laagste rangorde zijn gecategoriseerd.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om te participeren in een wereld waarin wij de behoefte hebben om geestelijk/lichamelijk gehandicapten weg te stoppen en niet te laten meedelen in de mogelijkheden van het leven, uit angst dat het onze realiteit zal verstoren of zelfs in duigen zal gooien.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om te participeren in een wereld waarin wij gedreven worden door egoïsme en eigen belang om andere levende wezens het recht op een fatsoenlijk bestaan te ontnemen en dat vervolgens goede zorg te noemen.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om te participeren in een wereld waar wel geld voor luxe voor een aantal is, maar geen geld om de zwaksten in de samenleving te voorzien van voedsel met de nodige voedingsstoffen.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om te participeren in een wereld waarin wij medische termen gebruiken om ons achter te verschuilen en zo niet aansprakelijk zijn voor het ondervoeden van kinderen die wij gelijk of minder achten dan dieren die voor ons het laagst in de rangorde staan.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om te participeren in een wereld waar wij een rangorde hanteren om aan te geven hoeveel je waard bent in geld/zorg en niet gezien te worden als leven gelijk aan leven en dus gelijk aan alles en iedereen.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om te participeren in een wereld waarin wij met ons vingertje wijzen hoe slecht anderen het doen terwijl wij diezelfde praktijken accepteren en toestaan door het zwijgend voorbij te laten gaan.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om te participeren in een wereld waar wij geen verantwoordelijkheid willen nemen voor de ander als onszelf omdat wij geen zelf verantwoordelijkheid nemen voor onszelf en onszelf misbruiken op vele wijzen.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om te participeren in een wereld waar wij ons eigen verhaal uit willen leven en niet geconfronteerd willen worden door ruis uit andermans verhalen, als we kiezen voor een roman dan willen we dat niet gemixt zien met horror, terwijl alle facetten van alle verhalen hier op aarde simultaan gebeuren en er geen keus is om maar 1 verhaal te leven en de rest van de bibliotheek te negeren.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om te participeren in een wereld waarin wij elkaar als los van elkaar ervaren en elk los element als bedreiging zien voor het vervullen van ons leven, waardoor wij instaat zijn om anderen te laten creperen en zonder een krimp te geven door kunnen gaan met ons eigen leven.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om te participeren in een wereld waarin mensen zichzelf overschreeuwen en roepen dat een leven waarin men niet participeert in gevoelens/emoties een leven van een robot is, terwijl wij instaat zijn om compleet emotieloos en gevoelloos te weten dat er levende wezens op deze aarde zijn die leven in mensonterende omstandigheden en die vroegtijdig zullen sterven omdat wij niet willen opstaan om onze stem hun stem te laten zijn.

Ik ga met mijzelf de verbintenis aan dat ik mijn boosheid en onmacht niet meer zal gebruiken om niets te doen, maar te streven naar een wereld door anderen bewust te maken van wat wij accepteren en toestaan als het gaat om het ontkennen van een waardig bestaan van al het leven op aarde.

Ik ga met mijzelf de verbintenis aan om de stem te zijn voor diegenen die geen stem meer hebben omdat wij hen het recht op leven ontkent hebben.

3 thoughts on “Dag 30 van 2555; wat zegt het wegstoppen van niet perfect leven over ons?

  1. Dank voor je zelfvergeving. Ik heb deze documentaire ook gezien, een tijd geleden al, en was intens geschokt dat dit bestond, zo relatief dichtbij huis zelfs. Ik kon me er toen niets bij voorstellen bij dat mensen daar dit laten gebeuren – tot ik me realiseerde dat wij hier in Nederland zelf ook onze concentratiekampen hebben, volgepropt met dieren; en ik leef ook rustig door….
    “Ik ga met mijzelf de verbintenis aan om de stem te zijn voor diegenen die geen stem meer hebben omdat wij hen het recht op leven ontkent hebben.”
    Ik doe met je mee.

  2. Pingback: Ingrid Bloemheuvel (ingridbloemheuvel) | Pearltrees

Geef een reactie

