Dag 31 van 2555; wat lief van je

Dag 31 van 2555; wat lief van je Hoe vaak heb ik het gevleugelde “wat lief van je” al niet gehoord en altijd dacht ik gelijk, wat wil je van mij? Bij veel mensen floept deze zin te pas en te onpas eruit, samen met de variant “wat lief van je, dat had je nu niet hoeven doen”. Het heeft mij altijd kippenvel opgeleverd en ik vond het nooit prettig als mensen het tegen mij zeiden wanneer ik iets voor ze deed of iets tegen ze zei dat gemeend was in dat moment.

Wat zeggen we nu eigenlijk wanneer we “wat lief van je” eruit floepen? Het is een bedankje voor een beloning die je de ander geeft. Dat klinkt nog niet zo beroerd. Zou het dan zo zijn dat ik moeite heb met het feit dat ik niet weet om te gaan met bedankjes? In dit geval niet, in dit geval wil de persoon die mij bedankt iets van mij en dat iets heb ik zonder dat ik het wist of met mijn medeweten aan de ander gegeven en de ander is nu blij dat zijn/haar wens is vervult. Het is een soort van inhaligheid of hebberigheid of een betaalmiddel om een schuld in te lossen. Waarom zegt iemand “wat lief van je” en niet b.v. “wat fijn dat je dat voor mij doet, want ik zag er zo tegenop om het alleen te moeten doen”? “Lief” is als de liefde voor de ander, het bedanken met liefde en dan kom ik toch weer terug op betaalmiddel. Met liefde kopen of het omkopen van de ander. Is dat niet wat liefde verworden is in onze huidige wereld? Liefde is een synoniem voor geld, dus als iemand zegt wat lief van je dan bedankt diegene mij voor mijn geld, oftewijl bedankt dat je je schuld inlost.

Dat brengt mij naar een ander punt, we doen “lief” tegen de ander omdat we het gevoel hebben in het krijt te staan of omdat we een verlangen hebben dat we graag gerealiseerd zien. Dus “lief doen” is een handeling in eigen belang, of we lossen een schuld in of we maken een schuld. Dus ja het is niet zo gek dat ik wat kriegel wordt van dit te pas en te onpas gooien met “wat lief van je” wat voor mij dus synoniem staat aan schuld maken of schuld inlossen. Een slaafse rol aan het systeem wat benadrukt hoe vrij wij niet zijn in onze keuzen, die de realiteit zo haarfijn blootlegt tezamen met onze werkelijke menselijke aard. Zonder geld zijn wij niet te motiveren, want alles vertegenwoordigt geld.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om “wat lief van je” met een negatieve lading te ervaren en niet de woorden te nemen voor de woorden die ze zijn, neutraal en zonder lading.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om het gevoel te hebben dat ik een schuld heb ingelost  bij iemand wanneer er “wat lief van je” wordt gezegd.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om geld als mijn leidraad in mijn leven te zien en de motivator voor wie ik ben en wat ik doe.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om liefde als synoniem voor geld te ervaren in onze huidige maatschappij.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om angst te hebben voor het hebben van schulden en daarom bij een bedankje niet met schulden geconfronteerd wil worden.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om schuld als een bedreiging voor mijn bestaan te ervaren en als negatief te zien.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om liefde als synoniem voor geld vervelend te vinden om te ontvangen of te geven.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om “wat lief van je” als een dekmantel voor van alles en nog wat te zien en de bedoelingen van de ander niet te vertrouwen wanneer de ander niet specifiek en zelf eerlijk is in waar hij/zij voor bedankt.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om bij het “wat lief van je” te vrezen dat de ander wat van mij wil of dat ik in het krijt sta bij de ander.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om te participeren in een wereld waar liefde om geld draait en een simpele uitspraak als “wat lief van je” niet meer neutraal kan worden gezien, omdat het een systeem van schuld vertegenwoordigt.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om te participeren in een wereld waar wij niets uit eigen beweging voor de ander doen als er geen geld beloning aan vast zit, in welke verkapte vorm dan ook.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om te participeren in een wereld waar liefde synoniem aan geld is en waar liefde dus een schaarste produkt kan worden en de vraag groter dan het aanbod verwordt en wij het moeten doen met een kille wereld die berekenend is en eigenlijk nu al aan het plaatsvinden is.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om te participeren in een wereld waar wij de woorden niet snappen die wij spreken doordat wij ze laden met negatieve en positieve ladingen die wij gedurende ons leven hebben opgedaan.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om te participeren in een wereld waar ik iets doe voor jou als jij iets doet voor mij en ons niet te realiseren dat geven en nemen niet op een weegschaaltje hoeft en in dezelfde handeling/actie als een schuldsysteem geïnd en afgelost moet worden.

Ik ga met mijzelf de verbintenis aan om de woorden “lief” en “liefde” los van een negatieve of positieve lading te zien en de woorden te leven in het voordeel van een ieder.

Ik ga met mijzelf de verbintenis aan om het schuldsysteem niet als een leidraad voor mijn leven te nemen en onvoorwaardelijk mijzelf te geven en te ontvangen als een gift aan mijzelf.

2 thoughts on “Dag 31 van 2555; wat lief van je

    • Sorry tegen de ander zeggen of sorry tegen mijzelf zeggen? Zou je wat specifieker kunnen zijn Arilex? Sorry is voor mij een woord dat wordt gebruikt daar waar geen zelf verantwoordelijkheid wordt genomen, een dooddoener om ervan af te zijn.

Geef een reactie

