dag 84 van 2555; het is niet altijd wat het lijkt

dag 84 van 2555; het is niet altijd wat het lijkt  Het “ik geloof dit graag” personage

Tijdens het avondeten vertelde mijn zoon dat hij in een aflevering van “De Keuringsdienst Van Waarden” van de KRO had gezien hoe truffel olie wordt gemaakt. Ik dacht nog hoe spannend kan dat zijn, een beetje truffel in olijfolie en voilà, maar de realiteit is toch een beetje anders. De meeste truffel olie die geproduceerd wordt en niet door families thuis gemaakt wordt, bestaat uit olijfolie met een restprodukt van olieraffinaderijen. Dit restprodukt in hele kleine hoeveelheden heeft weg van de smaak van de witte truffel. De witte truffel is dan ook de meest kostbaarste truffel onder de truffels en daar kan goed geld voor gevraagd worden. Truffel olie wordt in kleine flesjes als delicatesse produkt verkocht tegen hoge prijzen en men is niet zo snel geneigd om dat terug te rekenen naar liter prijzen, wanneer je dit echter wel doet kom je al snel uit op €600 per liter. Dat zijn natuurlijk woeker prijzen en het is de gek die het ervoor geeft, maar de gek koopt het in mini beetjes en heeft het niet door dat hij dubbel wordt belazerd waar hij bijstaat. Het is niet alleen slecht voor de portemonnaie, maar ook slecht voor de gezondheid en dat draait allemaal om geld.

Mijn mond zakte letterlijk open tot op de grond toen ik dit hoorde, het is geen aangename boodschap om te horen. Niet dat ik verknocht ben aan de truffel olie of zelfs een gebruiker ben, maar je voelt je toch bedonderd en je vraagt jezelf meteen af wat je wel kunt eten/drinken waar geen troep in zit. Ik had zo graag in dit sprookje gelooft van alles kunnen aannemen wat een ander zegt en mij voorschotelt en het woord belazeren zou ik graag uit het woordenboek willen schrappen, maar zo is het niet. Zo is onze realiteit niet. Zo hebben wij hem niet gemaakt met z’n allen.

Naast de truffel olie hoorde ik vandaag ook over een onderzoek naar hotdogs dat aantoonde dat wanneer zwangere vrouwen regelmatig hotdogs eten het kind een grote kans op een hersentumor heeft en wanneer je een kind regelmatig hotdogs laat eten verhoogd dat zijn/haar kans op het krijgen van leukemie. Wat? Ik wist dat processed food niet goed was, maar dit is wel een hele directe en heldere lijn van voedsel naar ziekte. Ik vroeg mij altijd al af waarom er zoveel jonge kinderen leukemie krijgen, maar het is dus het voedsel die de grote veroorzaker is. Onze lichamelijke gesteldheid zit hem dus in het voedsel dat we tot ons nemen en als het er mooi en lekker uitziet willen wij graag geloven dat het goed voor ons is en dat we niet belazerd worden. In essentie is dat het geloven in de goedheid van de mens en dat heb ik lang gedaan, maar dat kan al lang niet meer. Geloven in de goedheid van de daden van de mens is het niet willen openen van mijn ogen en het niet willen nemen van zelfverantwoordelijkheid om echt te weten door ervaring/onderzoek dat iets niet okay is.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om graag te willen geloven dat wat mensen zeggen en aanbieden uit de eerlijkheid van hun hart is en nooit vanuit een dubbele agenda gedaan wordt, terwijl ik mij realiseer dat ook ik dubbele agenda’s heb en ook ik deel uit maak van de mensheid wat het niet aannemelijk maakt dat anderen alleen goedheid laten zien die ik voor zoete koek kan slikken.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om in de goedheid van de ander te willen geloven om zo zelf geen actie te hoeven ondernemen, omdat de ander het goed met mij voor heeft.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om mij niet te realiseren dat het van de goedheid van de ander uitgaan het niet nemen van zelfverantwoordelijkheid is, zodat ik er niet zelf naar hoef om te kijken en als een grage consument produkten tot mij neem.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om mij belazerd te voelen wanneer het sprookje van “de mensheid is goed” wordt weerlegt in mijn fysieke realiteit en ik het tegenovergestelde ervaar van wat ik mijzelf wijsmaak en zodoende participeer in een polariteit.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om te participeren in de polariteit van alles geloven en mij belazerd voelen dat de ander mij bedriegt en mij niet te realiseren dat uit de polariteit stappen alles is wat nodig is door mijn zelfverantwoordelijkheid te nemen en niet de ander te beschuldigen van de laksheid/luiheid die mij deed beslissen in de polariteit te stappen.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om liever een consument te zijn en alles te kunnen kopen wat mij wordt aangeprezen en mij lekker lijkt dan op alle verpakkingen te moeten lezen en te onderzoeken hoe mijn lijf reageert op bepaald voedsel.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om te verlangen naar het alles te kunnen eten wat op de markt wordt gebracht omdat het veilig en onderzocht is en niet geconfronteerd te worden met de beperkingen van mijn lichamelijke conditie en bijbehorend dieet, terwijl deze conditie is voortgekomen uit het verkeerd voedsel tot mij te nemen, voortgekomen uit het feit dat de voedselindustrie niet strooit met betrouwbare informatie, over welk voedsel welke problemen kan veroorzaken, maar enkel en alleen werkt vanuit een oogpunt van winst.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om voedsel te willen zien als iets wat lekker moet zijn en uit veel keuzes moet bestaan en mij niet te realiseren dat voedsel voldoende risicoloze voedingsstoffen aan mijn fysieke lijf moet geven om zo te kunnen bestaan in balans met het voedsel als één en gelijk aan elkaar.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om het onderzoeken of voedsel goed voor mijn lichaam is, te willen uitbesteden aan de voedselindustrie om niet zelf de verantwoordelijkheid te hoeven nemen dat wanneer ik miskleun met mijn voedselkeuze en er ziekten ontstaan ik niet mijzelf de schuld hoef te geven maar een ander kan beschuldigen.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om het willen geloven in produkten en de goedheid van de producent te idealiseren en buiten mijn fysieke realiteit te trekken in mijn mind, waardoor het fysieke niet meer aan de orde is en het een mind aangelegenheid wordt waarin ik hoop en geloof om zo niet te hoeven zien dat het maar om één ding gaat en dat is mijn zelfverantwoordelijkheid.

Ik ga met mijzelf de verbintenis aan om niet meer in de goedheid te geloven van de mens, maar elke situatie en keuze omtrent voedsel te beoordelen in het moment met wat hier is, door het nemen van mijn zelfverantwoordelijkheid.

Ik ga met mijzelf de verbintenis aan om niet meer de goedheid van de ander als dekmantel te gebruiken voor het niet nemen van zelfverantwoordelijkheid omtrent voedsel keuzes.

Ik ga met mijzelf de verbintenis aan om te realiseren/begrijpen/zien dat geld de motivator is voor het vervaardigen van voedsel en dat ik als consument belangrijk ben om de geldstroom te laten stromen en niet wat mijn lichaam nodig heeft of het feit dat er giftige stoffen worden gebruikt om kosten te drukken.

Ik ga met mijzelf de verbintenis aan om het “ik geloof dit graag” personage niet meer in te zetten om mijzelf als dom te houden en zodoende mijzelf een achterdeurtje biedt om geen zelfverantwoordelijkheid te nemen.

2 thoughts on “dag 84 van 2555; het is niet altijd wat het lijkt

    • Ja dat is een mooie site, zat even naar de produkten te kijken, maar moet zeggen dat ik dat allemaal niet eet.

      Vanuit de angst voor slecht voedsel en het bezeten zijn door het gezondheidssysteem kocht ik jaren terug niets dat kant en klaar was, nu door gezondheidsredenen moet ik mij beperken tot groenten/noten/aardappel/volkoren rijst/wat citrus fruit en koop ik absoluut niets kant en klaars uit de winkel omwille van mijn lijf. Maar toch is daar zo nu en dan de wens naar gemaksvoer en niet hoeven nadenken, wellicht uit schuldgevoel over wat ik door de jaren heen wel gegeten heb. En de wetenschap dat ook die komkommer of bloemkool wellicht niet is wat ik hoop dat het is, vrij van stoffen die het lijf niet ondersteunen.

Geef een reactie

