Dag 153 van 2555; wie ben ik ten opzichte van geld – leven zonder geld is jezelf voor de gek houden

Dag 153 van 2555; wie ben ik ten opzichte van geld - leven zonder geld is jezelf voor de gek houden  De afgelopen dagen kwam ik verschillende artikelen/berichten tegen waar mensen werden geïnterviewd die beweren zonder geld te leven. Een Duitse mevrouw deed dat al15 jaar en het klinkt eigenlijk best mooi, zodat we kunnen zeggen, dat rotgeld dat hebben we helemaal niet nodig. Jaren terug toen ik nog droomde van een leven ‘off the grid’, las ik over mensen die zonder geld leefden, maar ik weet inmiddels dat het jezelf voor de gek houden is. Binnen het kapitalisme kost alles geld, voor niets gaat de zon op zeggen we wel, dus ook al geef jij geen geld uit, de mensen die jouw verzorgen doen dat wel.

 

De Duitse mevrouw deed klusjes in ruil voor een verblijfplaats, volgens haar is dat leven zonder geld. Doordat zij die klusjes doet is de ander bereid om dingen voor haar aan te schaffen, zodat zij kan bestaan/leven ten tijde van haar bezoek. Dus in andere woorden zij werkt voor indirect geld. Wanneer ik echt geen geld heb dan kan ik ook werkelijk niets doen in onze maatschappij, dan bedelen om geld, en zodoende dus toch deel te nemen aan het systeem. Ook las ik over een jonge man die in een caravan van iemand op een stukje land van diegene mocht leven, hij verbouwde zijn eigen groenten en leefde autonoom van de maatschappij. Maar eerst zullen er toch zaden gekocht moeten zijn en met de zaden van tegenwoordig kun je niet blijven doorzaaien door elke keer het zaad van de nieuwe oogst te gebruiken. Wanneer iemand anders jou dingen geeft, betekent dat niet dat er geen geld aan te pas kwam om dit te geven.

 

Dus wellicht zouden deze mensen moeten zeggen dat zij zelf geen geld uitgeven, in plaats van te leven zonder geld, maar dat anderen geld aan hen spenderen, zodat zij kunnen leven in de maatschappij. Daaruit volgend zou je het modern bedelen kunnen noemen en uiteindelijk egoïstisch gedrag, want wanneer wij allen zonder geld uit te geven zouden willen leven dan gaat dat dus gewoonweg niet. Er moet altijd door iemand voor jou betaald worden en dat noem ik geen leven zonder geld, dat is het systeem om zeep helpen zonder daadwerkelijke oplossingen aan te dragen. Wij als mensheid zijn nog lang niet instaat om zonder geld te leven, eerst zal er zelfoprechtheid moeten komen en egoïsme als goede daad aan de kant geschoven moeten worden, dan pas is er ruimte om te ‘zijn’ en samen te bestaan in harmonie. Binnen ons huidige kapitalistisch systeem is dat onmogelijk.

 

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om zonder geld leven als iets romantisch te zien en niet verder over de consequenties na te denken die dat leven zonder geld met zich meebrengt.

 

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om mij niet te realiseren dat het startpunt voor leven zonder geld egoïsme is en niet in het voordeel van een ieder.

 

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om te geloven dat leven zonder geld in ons huidige economische stelsel mogelijk is en mij niet te realiseren dat er toch iemand moet opdraaien voor de kosten die er gemaakt worden.

 

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om mij te irriteren aan deze mensen die in de belangstelling komen met het leven zonder geld en mij niet te realiseren dat zij niet willen/kunnen zien dat zij parasieten zijn op de pels van de samenleving, terwijl ik dat stapje verder al wel heb gezet en duidelijk kan zien wat de consequenties zijn van leven zonder geld nu in deze tijd en mij dus zou moeten kunnen verplaatsen in deze mensen omdat ik daar geweest ben.

 

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om leven zonder geld als oplossing te zien om van dat rotgeld af te komen en mij niet te realiseren dat ik hiermee mijn daadkracht weggeef door het geld als rot te zien.

 

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om geld als ‘rot’ te zien en de verantwoordelijkheid voor wat er met geld gedaan kan worden van mij wegschuif omdat het rot is.

 

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om mij niet te realiseren dat rot geld door rotte mensen gemaakt is en alleen door dezelfde mensheid weer terug gebracht kan worden tot een betaalmiddel waar alleen het beste voor iedereen mee gedaan gebaat is.

 

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om geld, als ‘rotgeld’, als een bedreiging te zien van een paradijs dat ik voor ogen heb en mij van dit geld afkeer uit angst dat de wereld zoals ik hem fantaseer of hoop te vinden ermee wordt vernietigt.

 

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om “off the grid’ te willen leven en alleen voor mijzelf het beste te willen en niet te kijken naar hoe anderen te mobiliseren om duurzame oplossingen voor ons bestaan te achterhalen of te bedenken.

 

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om “off the grid’ leven te zien als een oplossing/antwoord op onze huidige samenleving.

 

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om mijzelf voor de gek te willen houden dat “off the grid’ en ‘zonder geld’ leven kunnen bestaan in onze maatschappij.

 

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om geen verantwoordelijkheid te willen dragen voor de planeet en mensheid als een geheel maar mijn leven als los te beschouwen van de rest van het bestaan en zo in separatie een leven proberen op te bouwen dat voldoet aan mijn stoutste dromen.

 

 

 

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om te geloven dat gratis bestaat en in mijn voordeel zal werken.

 

Ik ga met mijzelf de verbintenis aan om geld als betaalmiddel te zien en niet als zondebok voor het dwarsbomen van mijn verlangens en fantasieën.

 

Ik ga met mijzelf de verbintenis aan om anderen duidelijk te maken dat leven zonder geld een fabel is en in het land der fabelen gelaten moet worden, maar dat Equal Money Capitalsm een overweging waard is om binnen het huidige kapitalistische stelsel toch een uitweg te vinden om er allemaal beter van te worden.

 

Ik ga met mijzelf de verbintenis aan om mij te realiseren dat separatie van de maatschappij nooit de manier is om iets te bereiken in of met de maatschappij.

Geef een reactie

