Dag 164 van 2555; Japans vermenigvuldigen of Westers vermenigvuldigen that’s the question

equal money capitalismDe Japanse of de Chinese manier van vermenigvuldigen is zeer grafisch en mede daardoor voor moeizame rekenaars een kans om het wat verder te schoppen met rekenen. Terecht merkte iemand in een YouTube video op dat het mechanisme erachter exact hetzelfde is als hoe wij in het Westen vermenigvuldigen, wat natuurlijk geen verassing is want het blijft vermenigvuldigen, uit welke hoek je het ook benaderd. Het was meer dat ik verast was door de manier waarop het anders kan. Ik liet mijn dochter die net als mijn zoon en ikzelf grafisch ingesteld is, het eens uitproberen. Ze vond het geweldig. We konden het niet laten om het ook met grote getallen te proberen en dan zie je dat de uitdaging wat groter wordt om exact alle snijpunten te tellen. Wat wij toen deden was de horizontale met de verticale rij snijpunten omzetten in een simpele vermenigvuldiging waardoor het tellen ineens weer veel sneller ging. Ook het doorschuiven van de tientallen bij het uitschrijven van het antwoord is iets wat je even onder de knie moet krijgen. Wat mij opviel bij mijzelf en mijn dochter was dat wij bij dit grafische beeld minder scheel gingen kijken dan dat we normaal doen bij reeksen cijfers en voor ons onduidelijke beschrijvingen van wat er gedaan moet worden. Hier hebben we na aanleiding van het plaatje zelf uitgevogeld hoe het probleem op te lossen en met alleen getallen reeksen lukt ons dat meestal niet om met het juiste antwoord op de proppen te komen.

 

Wat ik vroeger op de lagere school al zag bij mijn kinderen en eigenlijk nu ook weer op de middelbare school, is dat je als leerling je te houden hebt aan de methode die wordt gebruikt. Er is geen ruimte om op een andere wijze aan je antwoorden te komen en dan heb ik het niet over afkijken. Het juiste antwoord is min of meer ondergeschikt aan de methode of denkwijze die je moet volgen. Vaak zijn wiskunde docenten niet instaat om deze methoden over te brengen aan leerlingen die een knoop in hun hersenen krijgen van de aanpak zoals die hier in het Westen wordt gedaan. Het zou toch een zaligheid zijn wanneer er meerdere echt verschillende aanpakken aangeboden werden, zodat je als leerling kan zien en ervaren wat bij jouw manier van informatie verwerken past. In mijn perspectief gaat het erom dat je uiteindelijk de juiste antwoorden produceert om zo ingewikkelder of toegepaste berekeningen kan gaan maken.

 

Ik begrijp dat mijn geschetste zaligheid niet past in de huidige kijk op leren en totaal zijn doel voorbij streeft als het gaat om arbeiders en kantoor klerken af te leveren die allemaal hetzelfde moeten denken en doen. Er wordt wel reclame gemaakt door opleidingen voor de zelfredzame student, maar als het erop aankomt is het toch gewoon bek houden en doen wat ik zeg onderwijs waar wij onze kinderen aan blootstellen. Wanneer je kijkt naar vacatures  en het type mens dat men vraagt voor de verschillende organisaties, dan zullen zij altijd water bij de wijn moeten doen of leugens van de kant van de werknemer moeten slikken. Er komt al jaren een eenheidsworst uit scholen en opleidingen rollen, maar de werkgever wil en heeft een delicatesse worstje nodig. Opleidingen en lesmethoden zijn niet meer van deze tijd en kakken er zolang als ik weet al achter de feiten aan. School is een soort van fictieve wereld die je moet klaarstomen voor de echte wereld die dan vervolgens zooo ontzettend tegenvalt. Ik bedoel maar, we worden geboren als slaaf en stromen door het systeem heen als slaaf, pas als we onze boeien kunnen zien, kunnen we ze openen. Op dit moment zien we niets tot weinig, verblind door overlevingsangst die reëel is en ingepeperd door genetische en sociale programmering. Als het onderwijssysteem op de schop moet, dan moet de samenleving op de schop en het kan niet anders dan dat wij dan op de schop moeten.

 

Er is al zoveel effectief materiaal en methodes aanwezig, waarom kunnen we niet een beetje van dit en een beetje van dat doen. Als Sushi eten okay is waarom Japans rekenen dan niet? Het lijkt of tegelijkertijd met onze land en continent grenzen wij ook de grenzen van ons ego voelen aangetast, als het gaat om educatie of handeldrijven. Dus zoals wij het doen is het toch het beste, zeer herkenbaar als Nederlander toch? Hoe komt het dan dat wij momenteel gespecialiseerd IT-personeel uit Spanje en Polen aan moeten trekken, omdat onze opleidingen niet met hun voeten in de realiteit staan en eenheidsworsten afleveren die niet kunnen werken met de nieuwste technologieën? Het delicatesse worstje is niet perse luxe, maar wat heb je aan nieuwe werknemers die de markt invloeien die van toeten nog blazen weten. Waar ben je als student dan een studieschuld voor aangegaan, wanneer je opleiding geen connectie kan maken met de fysieke werkelijkheid?

 

 

Nee, het moet flink over een andere boeg, willen we niet onze komende generaties zien wegkwijnen als mensen die nooit werk hebben gehad. Onderwijs moet de toekomst zijn en geen vrije markt werking of verlengstuk van het ‘corporate’ leven. Er is een denktank bezig om een alternatief systeem te ontwikkelen op ons huidige kapitalisme , EMC, waar we allemaal aan mee kunnen en mogen denken, de enige vereiste is dat ook wij als mens het over een andere boeg moeten gooien en bereid moeten zijn om te kijken naar onszelf en de motivatie kunnen opbrengen om onszelf met en als het nieuwe systeem te veranderen.

 

 

 

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om even te hopen dat de Japanse vermenigvuldig methode een ‘short cut’ was voor mijn kinderen om hun rekenen/wiskunde te kunnen ophalen en mij niet te realiseren dat er geen ‘short cuts’ zijn, rekenen is rekenen alleen spreekt het 1 je beter aan dan het ander.

 

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om ermee te zitten dat hun rekenkunsten niet erg optimaal zijn door slecht rekenonderwijs in Italië en mijn genetische belasting.

 

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om mij schuldig te voelen voor mijn genetische belasting die ik doorgaf aan mijn kinderen als mijn verhouding met rekenen die inmiddels beter is maar ten tijde van mijn zwangerschappen nog niet op orde was.

 

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om mij hierover schuldig te voelen en niet de schuld te willen krijgen van de niet optimale rekencarrière van mijn kinderen.

 

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om mij niet te realiseren dat mijn kinderen hun pad moeten doorlopen en daar helpt hulp uit schuldgevoel niet bij.

 

Ik ga met mijzelf de verbintenis aan om mijn kinderen daar bij te staan waar zij dat nodig hebben en aangeven en mijn schuldgevoel of handelen uit schuldgevoel te stoppen en buiten spel te zetten.

Advertenties

3 thoughts on “Dag 164 van 2555; Japans vermenigvuldigen of Westers vermenigvuldigen that’s the question

  1. Tsja, het onderwijs *zucht* 🙂
    Mijn zoon is altijd al een kei geweest in rekenen. Op de kleuterschool heeft hij zichzelf geleerd hoe te rekenen – uit zijn hoofd – met altijd de goede uitkomsten. Toch dwong school hem volgens hun methode te werken, waardoor hij in de war raakte. Dat slaat toch nergens op!

    • Inderdaad Ingrid het korset van het systeem maakt ons gek, totdat we ons overgeven en gaan geloven dat we dom zijn en niets beters kunnen dan wat het systeem ons aanreikt. Geen mooie toekomst voor onze kinderen en dat was het ook al niet voor ons. Het wordt dus echt tijd voor een nieuw systeem, hoeveel slachtoffers gaan we nog tolereren?

  2. Methodes en manieren; houvast voor iedereen. Erg genoeg in gebruik beperkend voor de creatieve denkers. Ook omwille van het behalen van ‘goede schoolscores’, gewenst door inspectie, ouders en maatschappij…
    Maar; andere tijden breken aan ! Google op Claire Boonstra, word blij, zegt het voort en kijk wat jij eraan kunt doen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s