Dag 271 van 2555: we zijn zooo blij

basisinkomengarantieBij mijn bezoek aan de biologische winkel in onze woonplaats stuitte ik bij de kassa op een medewerkster die zooo blij was. Ze was net terug van vakantie en had in Drente een sjamanen week gedaan. Ze was zoooo blij dat haar werkdag erop zat, wat ze tussen neus en lippen door zei, terwijl ze doorvertelde hoe geweldig het daar in Drente was. Zij sprak tegen de klant voor mij en tegen mij en mijn dochter. De andere klant wilde ook zo graag eens een sjamanen iets bijwonen dat leek haar helemaal te gek. Ik voelde een lichte reactie opkomen en veroordeelde deze vrouwen als het toch niet helemaal op een rijtje te hebben. Ik observeerde de medewerkster en het was bijna alsof zij aan de drugs was, zo was haar gezichtsexpressie.

Toen zij zag dat de klant voor ons en wij een pakje cocosdrink hadden meegenomen begon zij kortingskaarten uit te delen. Daar bleef het niet bij ze gaf nog een kaart en nog één totdat we er allemaal 4 hadden. Het leek wel een reclame waarin zij blij in de lucht keek en kortingskaarten bleef vouwen en uitdelen. Tijdens het uitdelen werd ook weer veelvuldig verteld hoe blij ze wel niet was. En dat was het moment dat het in mijn verkeerde keelgat schoot. Ik stond daar met die kaartjes en keek daar in het leipe happy gezicht van de medewerkster en zag dat het geen zin had om haar attent te maken dat zij niet zoveel kaartjes aan ons moest uitdelen tegen de regels van haar baas in, enkel en alleen omdat zij blij was. Maar dat slikte ik in en vervolgens kwam er wat anders uit. Ik zei: “weet wel dat blij maar zo lang duurt”. En ik schrok een beetje van de hardheid van mijn boodschap tegen deze high van blijdschap zijnde dame, en zei onmiddellijk: “het klinkt misschien een beetje hard maar blij zijn duurt niet eeuwig”. Waarop de medewerkster wel heel even ontnuchterd leek te zijn en zei: “ja, maar zonder verdriet hebben we geen blijdschap”. “Precies”: zei ik, “daar zit het hem nu juist in, je beweegt je tussen twee polen, probeer er niet in mee te gaan en gewoon te zijn”. Waarop de medewerkster weer blij verder sprak met de klant die voor mij was en nog altijd was blijven staan praten.

Tijdens het naar buiten gaan siste mijn dochter: “mama dat moet je niet doen, de mensen begrijpen dat niet”. En ik voelde mij een beetje betrapt en sputterde dat ik wel een zaadje mogelijkerwijs had kunnen planten. Als de medewerkster vanmiddag thuis komt en zich niet meer zo blij voelt dan denkt ze misschien aan mijn woorden. “Dat betwijfel ik”, zei mijn dochter. “Mensen denken niet over zulke dingen na”, voegde ze er nog aan toe.

En dat is ook wel zo, mensen willen niet nadenken over het feit en het waarom ze zooo blij zijn. Ik had ook kunnen vragen welk verdriet de medewerkster dan wel niet aan het onderdrukken was dat zij er zoveel extreme blijheid tegenover moest zetten, maar dat had volgens de sociale omgangsetiquette waarschijnlijk echt niet gekund. Toch zou het handig zijn wanneer wij onszelf een beetje beter zouden begrijpen. Hoe komt het dat wij ineens zooo blij zijn? Wat ging eraan vooraf dat vermeden moest worden en overspoeld moest worden door extreme blijdschap. Mogen we het verdrietige niet onder ogen zien? Mogen we niet zien wie wij zijn in elk moment en elke adem? Is dat een te benauwend gevoel?

Ik was in het moment in de winkel niet alleen degene die een zaadje wilde planten bij een ander, ik was diegene, die de ander veroordeelde in haar origine van blij zijn uit frustratie dat het verdriet niet erkend werd. Het verdriet van ons allen om het bestaan dat wij leiden door van de ene polariteit over te gaan in de andere en vooral niet onszelf te confronteren met onszelf of het nare beeld van de ander en de wereld. Pingpong ballen zijn we die van de ene kant naar de andere kant gestuiterd worden door onze emoties en gevoelens, terwijl wij de illusie willen hoog houden dat wij het tafeltennisbatje onder controle hebben en niet door de ruimte geslingerd worden door onze emoties en gevoelens.

Eens kijken hoe mijn volgende bezoekje verloopt aan de biologische winkel of het zaadje al aan het kiemen is of dat het is afgestorven door mijn reactieve opmerking…

Zelfvergevingen volgen.

4 thoughts on “Dag 271 van 2555: we zijn zooo blij

    • Dan had ik niets gezegd en gezien dat zij niet instaat was in dat moment om tot zich te nemen en te begrijpen/zien/realiseren wat ik wilde communiceren.

  1. Wat een afgrijselijke post, werkelijk. Zelfs onze vreugde moet ons ontnomen worden door een ander die zich mentaal superieur opstelt, ongelofelijk, GET_A_LIFE! Laat de andere mens de vrijheid om blij te zijn en al is het geëxalteerd volgens jou, wie ben jij om er een schaduw over te gooien? In het kader van wat? De arrogantie ten top voor mij als buitenstaander. ik had je meten onder de toonbank geschoffeld met je commentaar. Met liefde!

    • Hoi Jens – ik zie door je woorden dat je mijn blog bent binnen gewandeld zonder enige vorm van context te hebben van wat hier gebeurd. Kijk het gedrag wat jij hier vertoont, is waarom ik, en een hele internationale groep samen met mij dit soort blog post doen. Wij ontdoen ons van de emotionele reacties in het dagelijks leven. Jens, ik kan jouw vreugde niet afnemen, ik kan niet superieur aan jou zijn, tenzij dat jij je als mindere dan mij opstelt en dus deze gevoelens echt laat zijn door te geloven wat jouw geest/mind jou toefluistert. Begrijp goed dat jij niet verplicht bent mijn blog te lezen, het staat je vrij om te gaan en staan waar je wilt, maar wanneer je langskomt, let dan op de woorden die je schrijft, want het is niet cool wanneer je anderen beschuldigt van de dingen die je zelf niet onder controle hebt. Echte blijheid vrij van emotionele polariteit is niet waar ik over struikel, dat is ook wat ik een ieder gun en toewens, maar het is tijd dat we inzien dat wij niet onze beslissingen nemen maar onze gevoelens/emoties/angsten dat voor ons doen, dezelfde kracht die jouw deed besluiten dit commentaar te schrijven.

Geef een reactie

