Dag 298 van 2555: stroomstoring

leefbaar inkomen gegarandeerdVanmorgen was ik lekker aan het werk achter de computer en het zag ernaar uit dat ik de meeste zaken van mijn ‘to do’ lijstje vandaag wel zou afkrijgen. Ik besloot vroeg te lunchen, zodat ik na de lunch weer met iets anders verder kon. Ik deed een restje eten van gisteren in de oven om op te warmen en besloot even te relaxen met een spelletje candy crush saga, totdat ineens het lampje in mijn wat donkere werkhoekje uitging en het internet dood viel. Ik checkte andere lampen en hoorde dat de oven ook gestopt was, de rood brandende cijfers op de oven waren veranderd in een zwarte display. Ik liep vervolgens naar de stoppen/meterkast om te zien of er een schakelaar verkeerd stond, maar alles zag er okay uit.

 

Ik keek eens wat verder om mij heen en zag dat er ook niemand een lampje aan had in de huizen achter ons, waar dat overdag nog wel eens het geval is. Om zeker te zijn dat het niet een probleem in mijn huis was belde ik mijn partner en die google al snel dat er wat straten verderop een melding was gemaakt van een stroomstoring. Op datzelfde moment kijkt mijn buurman of ik thuis ben en ja, ook hij heeft geen stroom. Nog geen 5 minuten later staat mijn buurman van 3 huizen verder met zijn kind op de arm voor mijn deur. Ik heb geen stroom zegt hij, ik ook niet meld ik hem. Ik besluit het maar even af te wachten, want ik ben niet instaat om een bepaald storingsnummer te bellen met mijn mobiel.

 

Intussen staat mijn eten een beetje warm in de oven te zijn en besluit ik om het maar in een pannetje op het gas op te warmen. Het gas moet voor de gelegenheid even met de aansteker aangedaan worden want de ontsteker is elektrisch aangestuurd en doet het nu ook niet. Ik eet mijn lunch zittend tegen de verwarming aan, ze zijn nu nog warm maar langzaamaan koelen de radiatoren af. Na een dik uur begint het echt koud te worden en besluit ik een jas over mijn vest aan te doen, het begint nu echt onaangenaam te voelen in huis.

 

Ik realiseer mij dat er maar weinig is dat ik kan doen waar uiteindelijk geen stroom aan te pas komt. Er liggen van allerlei zaken los van mijn computer die ik ook kan aanpakken en die een onverwachte niet onaangename wending aan mijn dagplanning zouden geven. Uiteindelijk kom ik niet verder dan de reclamekrantjes bekijken en alvast wat kleding modellen uitzoeken om te maken op een later tijdstip wanneer er weer stroom is.

 

De stroom storingen waren met recht een storing in mijn dag waardoor ik de stroom van activiteiten moest onderbreken. Wat is de moderne stadsmens toch afhankelijk van stroom en wat liep ik toch enigszins met mijn ziel onder mijn armen, nu er geen stroom was. Zelfs mensen die ‘off the grid’ willen gaan leven gebruiken alternatieve wijzen van stroomopwekking om te kunnen leven. We kunnen niet meer zonder, maar we hoeven ook niet zonder stroom te leven. Het zou mooi zijn als we allemaal stroom hadden, waar ook ter wereld om een gelijke start elke morgen en elke dag te maken.

 

Ik was blij toen de stroom weer aanging en de verwarming mijn huis weer kon verwarmen en ik mijn bezigheden weer kon oppakken. Het had mij een paar uur gekost en mijn dagplanning kon in de prullenbak, maar ik was niet gefrustreerd, ik had door confrontatie met de werkelijkheid moeten vaststellen dat ik eigenlijk niet zonder stroom kan op een dagelijkse basis. En dat zoiets geen angstige gedachte is, maar een constatering waar rekening mee gehouden moet worden, zodat ik er niet afhankelijk van ben, maar een plan B heb aan activiteiten voor als de stroom uitvalt.

Geef een reactie

