Dag 383: ik ben sterk omdat jij zwak bent

arrogant-of-zelfverzekerd-196x230Ik liep de supermarkt in al pratend met mijn partner en terwijl wij naar binnen liepen, verlieten twee mannen van stadstoezicht de winkel. Een fractie na dat dit gebeurde was het net alsof ik voor een paar seconden niet lekker in mijn vel zat, een onderbuikgevoel of frictie, in ieder geval wilde ik het negeren. Toch besloot ik dit niet te doen en te onderzoeken wat er gebeurde.

Politie, stadswachten, mensen in uniform die wettelijk gezien meer ‘macht’ binnen de samenleving hebben dan een gewone burger, daar krijg ik altijd een wat opstandig gevoel bij. Niet dat ik ze wil uitdagen of expres de wet wil overtreden, maar meer een opstandig gevoel binnenin mijzelf, een strijd met mijzelf. Waardoor dit geen acties tot gevolg heeft van mijn kant, want de ratio in mij zegt dat ik beter geen rare dingen kan doen of in de problemen raken.

Het vervelende gevoel dat ik ervoer had te maken met een overgeërfde polariteit waar ik dus al mijn hele leven mee worstel en die zich heeft verweven in mijn leven als een gewoonte. Het gaat om de polariteit superieur/inferieur gekoppeld aan de polariteit sterk/zwak. Het moment dat ik deze twee mannen in uniform stoer en macho-achtig zag lopen, die voor mij een autoritaire uitstraling hadden, triggerde mijn polariteiten allergie. Ik labelde, in een fractie, de mannen als superieur aan mij en sterker dan mij. Dit had tot gevolg dat ik automatisch binnen dit polariteitenspel inferieur en zwak was. Iets dat ik absoluut niet ambieer en wat niet hetgeen is als hoe ik mijzelf definieer. Voor luttele seconden was het even chaos binnenin mij en het voelde ronduit kut, dat wil zeggen binnen de beleving waarin ik geloof dat ik afhankelijk ben van een polariteit voor mijn bestaansrecht en wie ik ben.

Zodra we participeren in een polariteit zullen we onszelf heen en weer zwiepen van pool naar pool om steeds weer de begeerlijkste pool te bereiken. We zullen daar veel moeite en energie in steken om ons zo goed mogelijk te voelen. Zolang we zelf niet kunnen zien dat we verstrikt zijn geraakt in een polariteitenspel, zullen we ook niet in staat zijn om onszelf eruit te halen. Pas zodra we ons bewust hiervan zijn, kunnen we onszelf observeren en zo onszelf corrigeren middels een plan van aanpak.

Dus wat gebeurde er nu nadat ik mijzelf dus niet lekker in mijn vel voelde? Ik liep dus al pratend de supermarkt binnen, in mijn ooghoek zag ik de stadswachten. Ik keek naar rechts om ze goed te zien, pats boem daar was dat kutgevoel en direct daarop volgde een gedachten. “Kijk hen nu de machomannetjes, ze denken dat ze heel wat zijn maar wat ben je nu helemaal als stadswacht.” Dit is natuurlijk een zuivere backchat die mijn ‘geest’ gebruikte om mijzelf superieur te laten voelen aan deze mannen, zodat het hele probleem opgelost was en ik weer vrij adem kon halen. Zie je wel ik ben sterk, ik laat mij er niet onder krijgen.

Direct nadat ik zag wat ik deed, zag wat het patroon was, overviel mij een gevoel van schaamte gevolgd door mijzelf te veroordelen voor hoe ik dacht over anderen om mijzelf een goed gevoel te kunnen geven. Ik realiseerde mij dat ik mij dus zo inferieur moest voelen dat ik dit nodig heb om met mijzelf door één deur te kunnen, letterlijk de supermarktdeur.

De correctie die ik direct toepaste was de verbintenis die ik met mijzelf aanging om dit niet meer te herhalen omdat ik nu snap en heb gezien hoe het patroon werkt. Er ligt nu voor mij de schone taak om uit te zoeken wat ik nodig heb, wat ik mijzelf kan geven, dat ik nu mis om sterk te kunnen zijn en in mijzelf te geloven zonder dit te doen via energetisch geladen ervaringen gebaseerd op polariteiten.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om met mijzelf een spel aan te gaan, het polariteitenspel, waarbij ik niet genoeg geloof in mijzelf maar geloof dat ik zonder een energetische geladen spel niet sterk kan zijn.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om mijzelf niet open te stellen en te zien wat ik mis in mijzelf waardoor ik constant vergelijk en check of ik nog wel voldoe aan het beeld dat ik heb gevormd van mijzelf om zo de werkelijkheid niet onder ogen te hoeven komen en dus anderen naar beneden moet halen om zo zelf beter uit de verf te komen.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om mijzelf wijs te maken dat ik mij goed voel als ik in mijn energetische kracht sta en niet durf te zien dat ik in mijn eigen kracht kan en mag staan zolang ik maar in mijzelf durf te geloven.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om te participeren in het design van ‘mij beter dan een ander voelen’ waarin ik het algemeen geaccepteerde gedrag accepteer van ‘hiërarchie binnen de samenleving waarin de één beter is dan de ander op basis van afkomst en werk’ . Waarin Ik mijzelf vergeef dat ik niet heb geaccepteerd en toegestaan om te zien wanneer ik in dit design van ‘mij beter voelen dan een ander’ participeer, hoe ik mijzelf tekort doe door mijzelf in een waanwereld te plaatsen waar ik altijd als de beste uit de bus kom door net zo lang gedachten/backchats te produceren dat ik mij wel beter voel dan de ander om van het rotgevoel af te komen dat ik niet genoeg ben voor mijzelf. Waarin ik mijzelf vergeef dat ik niet heb geaccepteerd en toegestaan om te zien hoe het design van ‘mij beter dan een ander voelen’ niet alleen mij tekort heeft gedaan maar ook de mensen om mij heen, omdat ik mij voordoe als sterk maar mij niet altijd als sterk ervaar en dus een onrealistisch/niet echt  beeld van mijzelf neerzet waardoor de ander mij niet echt te zien krijgt en ik geen levend voorbeeld kan zijn voor de ander.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om mijzelf vanuit polariteit waar te nemen en mij niet te realiseren dat ik sterk kan zijn zonder de energetische aanleiding, aangezien ik vanuit een incorrect startpunt mijzelf al heb laten zien dat ik kracht vanuit mijzelf kan putten en dus in mijzelf kan geloven.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om mijzelf deze polariteit als een overlevingsdrang te ervaren, of ik eronder of jij eronder, terwijl deze strijd zich geheel binnenin mij zich afspeelt.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om mijzelf te schamen en te veroordelen over het feit dat ik deel neem aan deze polariteit en mij zo vastzet in deze positie en geen oplossingen kan bedenken hoe hieruit te komen.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om mijzelf houvast te geven door mijn wereld in sterke en zwakke mensen en superieure en inferieure mensen in te delen, zodat ik makkelijker kan zien wie ik moet zijn ten opzichte van de ander gerelateerd aan de polariteit.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om mijzelf niet te willen omringen met zwakke mensen omdat ik mijzelf als sterk heb gelabeld en zij mij omlaag kunnen trekken naar een kant die ik niet op wil. Waarin ik mij vergeef dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om bang te zijn minder te zijn wat eigenlijk hetgeen is dat mijn ‘geest’ mij verteld en wat ik direct wegdruk en onderdruk en beantwoord met sterk en superieur gedrag.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan om mijzelf uit angst voor het onbekende niet de kans te geven om te ervaren wat het is om sterk te zijn vanuit een geloof in mijzelf.

Wanneer en als ik zie dat ik superieur aan de ander wil zijn om mijn eigen inferioriteit niet te hoeven voelen, dan stop ik en adem. Ik realiseer mij dat mijn angst om inferieur te zijn werkelijk lijkt en lijkt als iets om voor te strijden, terwijl de enige strijd die plaatsvindt een strijd in mijzelf is door gebrek aan geloof in mijzelf. Ik ga met mijzelf de verbintenis aan om mijzelf ervaringen te geven waarin ik zie dat ik goed genoeg ben op eigen kracht en niet gedreven door energetische energie, zodat ik kan geloven in mijzelf gebaseerd op echte ervaringen waarbij ik elke hang naar energetisch sterk zijn ga zien voor wat het is en besluit om daar niet meer aan mee te doen, net zolang totdat dit mijn nieuwe gewoonte wordt.

Geef een reactie

